Maďarsko
Kulturní zvláštnosti a rady od kouče mezikulturní komunikace:
Maďarsko se pro mnohé obyvatele sousedních států spojuje zejména s Balatonem, termálními lázněmi a kulinářskými zážitky. Maďarský jazyk je blízký finskému a estonskému jazyce a je velmi odlišný od okolních slovanských jazyků. Maďaři jsou známí i chovem koní a mnoha vynálezy jako kuličkové pero, programovací jazyk Basic a nejslavnějším vynálezem je samozřejmě Rubikova kostka. Výroba vína má v Maďarsku tisíciletou tradici. Víno je zároveň jedním z dominantních prvků maďarské historie, kultury a gastronomie.
V soukromém a pracovním životě důležitou roli hraje první dojem. To jako člověk podá ruce, je oblečený nebo se tváří při setkání. Oblečení není jen výrazem společenského statusu, ale také projevem úcty k lidem, se kterými Maďaři spolupracují a obchodují.
Maďarská obchodní kultura patří mezi formální kultury, které investují do budování vztahů. To se projevuje i ve vztahu podřízený a nadřízený, v jehož rámci manažer očekává respekt. Na druhé straně se o své členy týmu zajímá a věnuje jim dostatek času. Vzájemná týmová spolupráce a obchodní spolupráce je spojena s budováním vztahů na různých úrovních. V mnoha oblastech spolupráce není možná, pokud není vybudována přes lokální kontakt. Maďaři dosáhli velké úspěchy na celosvětové úrovni v mnoha oblastech. Kolegové nebo obchodní partneři, kteří mají jen základní přehled o jejich úspěších, mají náskok před ostatními. Maďaři patří mezi zkušené obchodníky a prosadit se na lokálním trhu znamená nabídnout něco specifické. Ačkoli někdy pochybují sami o sobě, pochybování ze strany zahraničních kolegů nebo obchodních partnerů vyznívá jako kritika, která láme všechny mosty.
Doporučení pro spolupráci s kolegy z Maďarska:
-
Dodržování časového rozvrhu je důležité zejména v pracovním prostředí.
-
Při úvodním kontaktu je důležité formální chování.
-
Dobré týmové a obchodní vztahy se budují při jídle nebo společenských akcích.
-
Maďaři patří mezi flexibilní kultury při řešení problémů a hledání řešení i když přijímání změn jde většinou pomalu.
-
Mají nepřímý komunikační styl především při poskytování zpětné vazby a řešení konfliktů.