Itálie
Kulturní zvláštnosti a rady od kouče mezikulturní komunikace:
Itálie je země, kde se důraz klade na historii a dobré jídlo. Budování osobních vztahů, přátelství a vnější "image" jsou hodnoty, kterými se Italové řídí v soukromém i v profesionálním životě. V italštině se na vystižení těchto hodnot používá termín „bella figura“, který se dá přeložit jako elegantní zevnějšek, příjemné společenské vystupování, respektování pravidel a sociální hierarchie. Volný čas Italové tráví v rodinném kruhu nebo s přáteli při dobrém jídle a víně. Není pro ně důležitý čas ale lidé. Proto nejsou pod tlakem termínů a časového rozvrhu. Osobní setkání nebo formálnější události mají obvykle volnější průběh a trvají déle než bylo naplánováno.
Italové patří mezi kultury, které vnímají čas flexibilně. Investování času do budování vztahů a přátelství je rozhodující v soukromém a společenském životě. Italové si zakládají na právě vyjádřit svůj názor jako členové týmu při pracovních setkáních. Diskuse o řešení problémů je obvykle dlouhá a snaha o přijetí rozhodnutí konsensem končí rozhodnutím lídra týmu nebo ředitele. Italové se většinou snaží o vytvoření uvolněné neoficiální atmosféry během pracovních setkání. Proto některé setkání probíhají při obědě nebo večeři. Nejvhodnějším způsobem jako uspořádat oficiální setkání je telefonický kontakt. Emailovou komunikaci vnímají jako neosobní.
Doporučení pro spolupráci s kolegy z Itálie:
-
Čas podle nich slouží lidem a není jejich nepřítel. Mnohé jiné kultury vnímají italský přístup času jako nedůslednost, zejména ty, které vše detailně plánují.
-
Italové věnují hodně času úvodnímu rozhovoru "small talk", což je vnímáno jinými kulturami a také Čechy jako zbytečné. Nevědí pochopit, že důvěra je pro Italy prvořadá a od ní se odvíjejí dobré obchodní a partnerské kontakty.
-
Ve společnostech je jasná hierarchie, kterou zaměstnanci respektují a zohledňují při vzájemné spolupráci. Očekávají to i od svých partnerů.
-
Italští kolegové často komunikují emotivní pokud povídají ve svém rodném jazyce. Ostatní komunikační partneři mohou mít dojem, že jejich italští kolegové jsou naštvaní. Nicméně oni svým komunikačním stylem vyjadřují jen zájem o danou problematiku a angažovanost.
-
Italové od jiných kultur očekávají, že budou věnovat více času osobnímu poznávání se, protože lidské hodnoty a vystupování jsou někdy pro ně důležitější než odbornost člověka.