Francie
Kulturní zvláštnosti a rady od kouče mezikulturní komunikace:
Francie je největší zemí EU. Jejím národním symbolem je galský kohout. Francouzi jsou hrdí na svou historii a především jazyk, který v minulosti využívaly diplomaté a vyšší vrstvy. Dnes se Francie snaží o podporu francouzského jazyka v členských zemích EU a může se pyšnit největším počtem Nobelových cen za literaturu.
Francouzi si neumí svůj den představit bez čerstvého pečiva a sýra. Ve Francii se vyrábí více než 350 různých druhů sýra. Každý Francouz za rok zkonzumuje průměrně až 500 šneků. Kromě šneků najdete na francouzských talířích i takové "lahůdky" jako žabí stehýnka či koňské maso. Francie je jedním z největších producentů vína na světě. Země je hrdá na svých 17 vinných regionů. Nejznámější jsou: Bordeaux, Burgundy, Champagne, Loire a Provence. Cyklistická soutěž „Tour de France“ má své začátky v roce 1903. Život Francouzů se točí kolem dobrého jídla, vína, setkání s přáteli a stoického přijetí životních událostí vyjádřením „C’est la vie!“
Francouzská byznys kultura patří mezi formální kultury. Proto i oslovování kolegů je spojeno s výrazy Monsieur a Madame. Při písemném projevu se Francouzi snaží být co nejzdvořilejší a dodržují to i v anglickém jazyce. Pracovní setkání jsou předem naplánované a měly by se odehrávat v souladu s předem dohodnutým programem. Většinou se však stává, že účastníci schůzky odbočí od tématu a diskuse se prodlouží. Francouzi jsou hrdí na svůj názor a způsob jak ho vyjádřit. Ve veřejném životě využívají protest jako prostředek na vyslovení svého postoje. Není něčím výjimečným pokud protest trvá i několik dní, aby příslušným profesním skupina dosáhla svého cíle.
Také ve Francii se přátelské a obchodní vztahy budují při jídle a víně. V důsledku toho se pracovní hodiny v mnoha kancelářích často protáhnou, což je nepochopitelné pro kolegy z kultur, které si pracují plánují tak, aby skončily včas.
Doporučení pro spolupráci s kolegy z Francie:
-
Při prvním setkání s novými kolegy je vhodné spíše formální představení.
-
Francouzi očekávají od svých kolegů zdvořilý písemný projev a komunikaci, což znamená začít a ukončit emaily zdvořilostními větami.
-
Pracovní setkání jsou prostorem pro diskusi návrhů a doporučení. Každý má právo vyjádřit svůj názor a způsob komunikace a ústního projevu se často spojuje s kvalitou vzdělání.
-
Lídr očekává od členů svého týmu respektování pravidel a pokynů.
-
Francouzi se důsledně připravují na změny, a proto je třeba návrh změn detailně představit a zdůvodnit.